Млади и опасни: типичните виновници за катастрофи вследствие на изпреварване са от мъжки пол (в 86 процента от случаите) и на възраст под 30 години (46 процента). Те изпреварват въпреки идващ насреща автомобил (28 процента), въпреки неясна пътна ситуация (26 процента) или въпреки забрана за изпреварване (26 процента). „При всяка четвърта катастрофа на междуградски път вследствие на изпреварване видимостта напред е толкова лоша, че шофьорите направо играят руска рулетка“, обобщава експертът Зигфрид Брокман резултатите от изследване на застрахователни компании.
Междуградските пътища: опасна зона
Федералната статистическа служба на Германия е отчела 1934 катастрофи по междуградски пътища (у нас загубилите живота си извън магистралите са 324). Над 7% от тези инциденти са станали при изпреварване – вследствие на което са починали 171 души.
Проучването на застрахователните компании включва 9300 инцидента. 71 процента от тях са станали на изкачвания, спускания и въобще при условия на намалена видимост. Същевременно 74 процента от катастрофите вследствие на изпреварване са станали на места, където няма нито забрана за изпреварване, нито специално ограничение на скоростта. Тук експертите регистрират опасности, създадени заради погрешни правила. „Когато има знак, забраняващ изпреварването, и линията е прекъсната, това далеч не означава, че изпреварването е абсолютно безопасно“, предупреждава Брокман. „Понякога е точно обратното!“ В много ситуации, когато изпреварването е много рисково, липсва правна забрана.
Море от знаци? Да, разбира се!
Причина за отсъствието на някои ограничителни знаци е проста: никой не иска море от знаци. Почти три четвърти от изследваните опасни участъци са без изрична забрана за изпреварване и с маркировка прекъсната линия. „На всички места, където видимостта не е достатъчна за изпреварване, трябва да има изрична забрана за това“, смята Брокман. „Тогава върху 70% от извънградските пътища изпреварването няма да бъде позволено.“
Експерти на тестовия полигон в Мюнстер проведоха изпитания, с които изследват опасностите от неправилни маневри за изпреварване. Със 100 км/ч автомобил се блъска в друг, който завива. Чува се зверски трясък, навсякъде се разхвърчат парчета стъкло и замирисва на гума и бензин. Всяка пета катастрофа след изпреварване е станала на кръстовища.
Високата скорост почти не намалява времето за пътуване
Не е ясно защо изобщо шофьорите приемат неоправдани рискове. Вероятно причината не е в намаляването на времето за пътуване – това доказва Германският съвет за транспортна сигурност. При тест на отсечка от междуградски път с дължина 20 км, времето за придвижване след агресивни изпреварвания е намалено едва с минута и половина. Транспортният психолог Петер Кигеланд също е установил, че много хора надценяват времевото предимство, което бързото каране би им осигурило. При най-рисковата група – младите мъже – често се събират няколко фактора: липса на опит, надценяване на собствените възможности и демонстративно поведение, причинено заради несигурност. „Собственото самочувствие, така да се каже, се повишава с натискане на газта.“
За намаляване на жертвите по междуградските пътища в Германия предвиждат въвеждане на 3-лентови пътища, по които в редуващи се отсечки има по две платна във всяка посока. И там обаче финансови спънки спират реализацията на тази идея към момента.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!